آشنایی کامل با پوست و مو

شایع ترین بیماری های پوستی

شایع ترین بیماری های پوستی

شایع ترین بیماری های پوستی و علائم و درمان آن ها

امروزه بیماری های پوستی بسیار شایع هستند و می توانند باعث بروز بثورات پوستی، خارش، برآمدگی های برجسته، پوسته ریزی، تاول یا زخم، تغییر رنگ و غیره شوند. در واقع، بیماری های پوستی ۱.۷۹٪ از کل بیماری های جهان را شامل می شوند و تقریبا از ۴ نفر یک نفر در جهان به نوعی بیماری پوستی دچار است.

شناخت بیماری های پوستی شایع و علائم هشداردهنده ی بیماری های پوستی می تواند کمک زیادی به سلامت شما کند. بنابراین، در صورت وجود هرگونه بثورات پوستی، خارش، برآمدگی های برجسته، پوسته ریزی، تاول یا زخم، تغییر رنگ و غیره، بهتر است به دکتر پوست مراجعه کنید. بعضی از بیماری های پوستی خارش دار هستند که نیاز به درمان دارند.

در نتیجه، بیماری های پوستی می توانند باعث بروز مشکلات جدی برای شما شوند، بنابراین در صورت وجود هرگونه علایم ناگوار، به دکتر پوست مراجعه کنید. همچنین، شناخت بیشتر در مورد شایع ترین بیماری های پوستی و علائم هشداردهنده ی آنها می تواند به بهبود سلامت پوست شما کمک کند.

شایع ترین بیماری های پوستی دائمی

در زمان طولانی، برخی از بیماری های پوستی می توانند برای فرد ادامه داشته باشند. ممکن است در کودکی آغاز شده و در سنین بزرگسالی نیز ادامه یابند. بعضی از این بیماری ها همیشه علائم خود را نشان نمی دهند، اما در زمان های خاصی ممکن است شدیدتر شوند.

بیماری پوستی پسوریازیس

یکی از این بیماری های پوستی، پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف نام دارد. این بیماری یک اختلال خودایمنی است که معمولاً لکه های پوستی خارش دار با ظاهر غیر طبیعی را ایجاد می کند. شدت و اندازه این لکه ها متفاوت است. لکه های پوستی در بیماری پسوریازیس پوستی در افراد با پوست روشن تر معمولاً قرمز یا صورتی با پوسته های سفید هستند، اما در افراد با پوست تیره می توانند به رنگ بنفش، خاکستری یا قهوه ای تیره دیده شوند.

پسوریازیس پلاکی، پسوریازیس پوسچولار، پسوریازیس اریترودرمیک، پسوریازیس معکوس و پسوریازیس روده ای پنج نوع اصلی پسوریازیس هستند.

بیماری پوست

بیماری پوستی اگزما یا درماتیت آتوپیک

یکی از بیماری های پوستی شایع در کودکان و بزرگسالان، اگزما یا درماتیت آتوپیک است. این بیماری می تواند باعث ایجاد بثورات خارش آور در محل های مختلفی از بدن شود، از جمله صورت، پوست سر، آرنج، گردن، مچ دست، مچ پا یا پاها. بثورات پوستی ممکن است به شدت خارش داشته باشند، رنگ پوست را تغییر دهند یا ضخیم شوند. در بزرگسالان، بثورات ممکن است قسمت بیشتری از بدن را پوشش دهند و منجر به خشکی و خارش گسترده شوند.

علت ایجاد اگزما هنوز مشخص نیست، اما اغلب در افراد مبتلا به آلرژی شروع می شود. با این حال، نمی توان گفت که آلرژی همیشه باعث ایجاد اگزما می شود.متأسفانه هیچ درمان کامل برای اگزما وجود ندارد. بعضی از بثورات پوستی ممکن است به طور خودبخود بهبود پیدا کنند، اما استفاده از استروئیدهای موضعی می تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند.

برای آشنایی بیشتر در رابطه با این مینه، می‌توانید به صفحه انواع اگزمای پوست و درمان آن مراجعه کنید.

درماتیت سبورئیک

مشکل پوستی درماتیت سبورئیک در افرادی مشاهده می شود که اغلب در نوزادی به نام “کلاه گهواره” شناخته می شوند. این مشکل معمولاً با لکه های چرب و پوسته دار روی پوست نوزادان شروع می شود، به خصوص روی پوست سر.

در بزرگسالان، این مشکل ممکن است در هر نقطه ای از بدن ظاهر شود. ضایعات پوستی می تواند قرمز، متورم و چرب به نظر برسد و با یک پوسته ی سفید یا زرد همراه باشد. در افراد با پوست تیره تر، این پوسته پوسته ها می توانند شبیه به گل باشند. درمان این مشکل ممکن است شامل استفاده از شامپوهای مخصوص و استفاده از کرم های روی پوست باشد.

خال های پوستی

پوست دارای خال زائده هایی است که به دلیل انبساط سلول های پوستی و اتصال آنها به بافت اطراف، شکل می گیرند. بیشتر این خال ها عادی هستند و مشکلی برای ما ایجاد نمی کنند. با این حال، باید به خال های خود دقت کنیم و آن ها را به طور مرتب بررسی کنیم. هرگونه تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال ها نشانه ی وجود یک توده ی سرطانی می باشد و باید توسط پزشک پوست بررسی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این زمینه، می‌توانید به صفحه خال روی صورت چیست مراجعه نمایید.

لوپوس

بیماری لوپوس یک اختلال پیچیده در سیستم ایمنی بدن است که باعث التهاب و درد در اندازه های مختلف بدن می شود. علائم پوستی لوپوس شامل لکه ها و حلقه های قرمز رنگ، بثورات آفتاب سوختگی روی بینی و گونه ها و بثورات دایره شکلی بدون خارش یا درد می باشند. این علائم ممکن است با سردرد، تب، خستگی، مفاصل متورم و دردناک همراه باشند.

بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به لوپوس زن هستند و زنان با پوست تیره در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. برای درمان لوپوس از داروهای جایگزین استفاده می شود. عکسی از بیماری پوستی لوپوس در زیر قابل مشاهده است.

 بیماری پیسی یا ویتیلیگو

ویتیلیگو یا پیسی یک بیماری پوستی است که باعث از دست دادن رنگدانه های پوستی می شود. این بیماری می تواند در انواع مختلفی رخ دهد، اما به طور کلی، لکه های سفید روی پوست را ایجاد می کند. افراد مبتلا به ویتیلیگو ممکن است سفیدی موی خود را نیز زودتر احساس کنند. در حال حاضر هیچ درمان کامل برای پیسی وجود ندارد، اما انواع مختلفی از درمان های مانند نوردرمانی و داروهای موضعی برای مدیریت این بیماری در دسترس هستند. در برخی موارد، جراحی یا درمان جایگزین نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

روزاسه

روزاسه می تواند باعث قرمزی پوست و سایر علائمی مانند گرگرفتگی، رگ های خونی قابل مشاهده، تورم پلک ها، ظاهر غیرطبیعی و جوش هایی شبیه به آکنه شود. این بیماری در چهار نوع اریتماتو تلانژکتاتیک، چشمی، پاپولوپوستولر و فیماتوز دیده می شود. هر یک از این نوع ها با توجه به نوع و شدت علائم، درمان های متفاوتی می طلبند. با این حال، هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد و درمان هایی مانند داروهای ضد التهابی موضعی یا خوراکی به منظور کاهش علائم استفاده می شود.

مشکلات و بیماری های پوستی موقتی

ما می توانیم به بسیاری از مشکلات پوستی که معمولاً موقتی هستند و پس از مدتی به صورت خودی خود یا با استفاده از روش های درمانی مختلف بهبود پیدا می کنند، اشاره کنیم. در اینجا، به بررسی مهم ترین بیماری ها و مشکلات پوستی موقتی می پردازیم.

بیماری پوستی گال

یک بیماری پوستی به نام گال یا خارشتک باعث ایجاد بثورات پوستی قرمز و ریز و خارش می شود. این بیماری توسط یک نوع کنه به نام کنه گال یا اسکابیز ایجاد می شود. این کنه وارد پوست می شود و تخم ریزی می کند، به همین دلیل باعث ایجاد بثورات پوستی می شود. برای درمان بیماری پوستی گال، داروهای مختلفی وجود دارد که بثورات پوستی هم معمولا در عرض ۱-۲ هفته از بین می روند.

گال به راحتی منتقل می شود، به صورتی که افرادی که در یک خانه با هم زندگی می کنند، باید همگی درمان شوند. شستشوی تمام وسایل مورد استفاده ی فرد برای خلاصی از این کنه ضروری است.

آکنه و جوش

آکنه یا جوش، یکی از پرطرفدارترین بیماری های پوستی در سراسر جهان است. این بیماری اغلب به دلیل گرفتگی و مسدود شدن فولیکول های مو و غدد چربی (چربی) پوست ایجاد می شود و اغلب به علت تغییرات هورمونی در بدن به وجود می آید. عبارت “آکنه” فقط به جوش های صورت محدود نمی شود و شامل جوش های سرسیاه، ندول ها و کیست ها نیز می شود. همچنین، این نوع پوستی در مناطق مختلف بدن نیز قابل مشاهده است، مانند کمر، سینه و دیگر نقاط.

درمان آکنه بسیار حیاتی است و بهتر است توسط متخصص پوست انجام شود، زیرا جای جوش و لکه های پوستی ناشی از آکنه ممکن است دائمی باشد. متدهای مختلفی برای درمان جوش و آکنه وجود دارد، که معمولاً در موارد شدید و پیچیده تر از آکنه و چرکی استفاده می شود، از جمله درمان با داروهای ضد جوش مانند راکوتان و دیگر داروها، همچنین استفاده از کرم ها، ژل ها و مواد دیگری.

برای آشنایی بیشتر در رابطه با این مینه، می‌توانید به صفحات انواع جوش صورت و نحوه درمان آن و پاکسازی جای جوش صورت و بدن مراجعه کنید.

کهیر

کهیر یکی از نوعی آلرژی پوستی است که باعث تشکیل ضایعات پوستی با خارش، برجستگی و قرمزی می شود. این آلرژی اغلب به دلیل تماس با آلرژن هایی مانند گیاهان، غبار، حیوانات و … ایجاد می شود. همچنین، فشار، استرس و لباس های تنگ نیز می توانند علت ایجاد کهیر باشند. کهیرها معمولا به صورت خوشه ای تشکیل می شوند و ممکن است با درد همراه باشند. با این حال، کهیر مسری نیست و از طریق انتقال از یک فرد به دیگری منتقل نمی شود.

از آنجا که کهیر به صورت خودبخودی در عرض ۲۴ ساعت از بین می رود، در بیشتر موارد نیازی به درمان ندارد. با این حال، در صورت شدت آلرژی و تشکیل ضایعات پوستی شدید، می توان از داروهای ضدآلرژی مانند آنتی هیستامین ها و کورتیکواستروئیدها استفاده کرد. همچنین، برخی از روش های خانگی مانند استفاده از محلول های خنثی کننده و سردی موضعی نیز می تواند به تسکین خارش کمک کند.

چنانچه اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در زمینه هستید، به صفحه کهیر چیست و انواع آن مراجعه کنید.

زگیل

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، یک ویروس است که برای ایجاد زگیل در بخش های مختلف بدن انواع مختلفی دارد. این بیماری به صورت مسری انتقال می یابد و می تواند از طریق تماس پوستی، استفاده از وسایل مشترک یا از طریق زخم و غیره و در برخی سویه های آن از طریق تماس جنسی منتقل شود.

ظاهر زگیل برجستگی های سفت و رشد کرده ای هستند که گاهی نقطه های سیاهی رویش دیده می شود. این رشد ها در هر قسمتی از بدن ممکن است ایجاد شوند، اما معمولا در دست ها، پاها و غشاهای مخاطی شاهد آن هستیم. اکثر زگیل ها بی خطر هستند و گاهی اوقات خودبه خود از بین می روند، اما برای برداشتن زگیل بهتر است به متخصص پوست مراجعه کرد.

آفتاب سوختگی

اثرات آفتاب بر پوست، ممکن است در صورت افزایش معرض به اشعه ماوراء بنفش، باعث آفتاب سوختگی شود. آفتاب سوختگی معمولا با قرمزی و درد پوست همراه است و در صورت تکرار، می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

برای پیشگیری از آفتاب سوختگی، بهتر است از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید و در هنگام قرار گرفتن در آفتاب، از پوشیدن لباس های محافظتی و عینک های آفتابی استفاده کنید. در صورتی که به طور ناگهانی آفتاب سوختگی را تجربه کردید، می توانید با رعایت راهکارهای زیر به درمان آن بپردازید:

  • اولین گام در درمان آفتاب سوختگی، وارد شدن به سایه است. در اینجا پوست شما از معرض اشعه UV خارج می شود و خنک می شود.
  • یک دوش خنک با استفاده از صابون ملایم گرفته و پوست را تمیز کنید.
  • آب بیشتری بنوشید تا بدن شما هیدراته شود.
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید. این کار می تواند با استفاده از مرطوب کننده های خنک سبک و بدون روغن یا آلوئه ورا انجام شود.
  • در صورتی که درد بسیار شدیدی دارید، می توانید از پماد های موضعی بدون نسخه مانند پماد لیدوکائین یا داروهایی مانند ایبوبروفن استفاده کنید.
  • تاول ها را نترکانید تا پوست شما بهبود یابد.

شایع ترین بیماری های پوستی و آفتاب سوختگی پوست

عفونت قارچی ناخن

بله، در برخی موارد که عفونت قارچی ناخن به شدت پیشرفت کرده و داروهای موضعی و خوراکی نتوانسته باشند تاثیر مطلوبی برای درمان داشته باشند، برداشتن ناخن ممکن است به عنوان راهکار درمانی مورد استفاده قرار گیرد. این روش درمانی برای پیشگیری از گسترش عفونت به ناحیه اطراف ناخن و درمان عفونت قارچی ناخن مؤثر است. در این روش، پس از برداشتن ناخن آسیب دیده، معمولا داروهای موضعی و خوراکی هم به شکل تکمیلی برای تقویت درمان مصرف می شوند. اما برداشتن ناخن نیازمند مهارت و دقت است و باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

 بیماری قارچی پوستی کاندیدیازیس

یکی از قارچ هایی که می تواند عفونت های مختلفی در بدن انسان ایجاد کند، قارچ کاندیدا آلبیکنز است. این عفونت ها زمانی که پوست را تحت تأثیر قرار می دهند، با نام های کاندیدیازیس جلدی یا مونیلیازیس جلدی شناخته می شوند. علائمی مانند جوش های کوچک و ضایعات نیز ممکن است در نواحی آلوده دیده شوند.

این عفونت ها معمولا در چین های پوستی که تجمع میکروب در آنها آسان تر است، مثل زیر بغل یا اطراف کشاله ران، شایعتر هستند، اما ممکن است پوست صورت را نیز تحت تأثیر قرار دهند. با رعایت بهداشت شخصی و اجتناب از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها، از ابتلا به کاندیدیازیس پیشگیری می شود. برای درمان کاندیدیازیس، پزشکان از کرم های ضد قارچ و کورتیکواستروئید استفاده می کنند.

پای ورزشکار

یکی از بیماری های شایع در ورزشکاران، بیماری پای ورزشکار است. این بیماری علت آن عفونت قارچی در شرایط گرم و مرطوب است که در داخل کفش های کتانی معمولاً رشد می کند. علائم بیماری پای ورزشکار شامل خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن می شود. بعضی از افراد ممکن است تاول و خونریزی نیز تجربه کنند و پوست بین انگشتان یا زیر پا ممکن است خیس، رنگ پریده، ترک خورده یا پوسته پوسته شود. برای درمان این بیماری، استفاده از کرم ها یا اسپری های ضد قارچ روتین است.

تاول تبخالی یا تبخال دهانی

تبخال دهانی یک نوع ضایعه پوستی است که در نزدیکی دهان شکل می گیرد و شامل یک تاول قرمز رنگ با مایع درونی و گاهی با درد می باشد. قبل از شکل گیری تاول، پوست محل آن ممکن است خارش و سوزش داشته باشد. این ضایعه پوستی به دلیل عفونت ویروسی هرپس سیمپلکس نوع ۱ ایجاد می شود که با تماس نزدیک، استفاده از وسایل مشترک و یا مصرف غذای مشترک منتقل می شود. علائم تاول ممکن است تا دو هفته ادامه داشته باشد و در بعضی موارد بازگشت دوره ای داشته باشد.

درمان خاصی برای تبخال دهانی وجود ندارد، اما با استفاده از برخی داروهای ضد ویروسی (مانند آسیکلوویر) و یا رعایت برخی نکات، از شیوع این بیماری جلوگیری می شود. همچنین برخی روش های خانگی مانند کمپرس سرد یا استفاده از آلوئه ورا هم می توانند به تسکین علائم کمک کنند.

درماتیت تماسی

بیماری درماتیت تماسی نوعی واکنش پوستی است که به دنبال لمس با برخی اشیاء ایجاد می شود، مانند برخی گیاهان، جواهرات، دستکش لاتکس و مواد شیمیایی محرک. بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری اجتناب از تماس با آن شیء خاص است. در صورت بروز علائم درماتیت تماسی، از آنتی هیستامین ها، استروئیدهای خوراکی یا موضعی استفاده می شود. اگر علت درماتیت تماسی ناشناخته باشد، پزشک پچ تست را برای شما پیشنهاد خواهد داد. در تست پچ، مواد آلرژیک روی پوست شما اعمال می شوند و پزشک واکنش پوست را بررسی می کند.

ملاسما

بیماری ملاسما یک نوع بیماری پوستی شایع است که باعث ایجاد لکه های تیره رنگ روی صورت و در برخی موارد بر روی گردن، سینه یا بازوها می شود. این بیماری بیشتر در زنان باردار و افرادی با پوست تیره و کسانی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند، رخ می دهد. علائم دیگری به جز تغییر رنگ پوست در ملاسما وجود ندارد. در برخی موارد، ملاسما به طور خودبخودی در یک سال از بین می رود، اما در بعضی از موارد، ممکن است علائم به طور دائمی باقی بمانند.

میخچه و پینه

ضایعات پوستی شامل میخچه و پینه هستند که در برخی مناطق باعث سفت و سخت شدن پوست می شوند. علل ایجاد این ضایعات شامل فشار مداوم بر پوست، استفاده از کفش نامناسب و اصطکاک پوست هستند. این ضایعات خطرناک نیستند و معمولا درمان دارویی و سنتی دارند.

میخچه، یک هسته سفت و سخت دارد و ممکن است باعث التهاب و درد در نواحی اطراف شود. اما پینه، با شکل های مختلف و بزرگی های متفاوت، معمولا در کف پا، پاشنه، قوزک پا و یا زانو و حتی دست ایجاد می شود و دردناک نیست. در صورت بزرگ شدن و باعث درد زیادی شدن، می توان با جراحی آن را برداشت.

 شپش سر

شپش سر یکی از مشکلات پوستی رایج است که بسیاری از افراد، به خصوص در مکان هایی با شرایط بهداشتی نامناسب مانند مدارس و محیط های عمومی، با آن مواجه می شوند. این حشرات کوچک، از خون پوست سر انسان تغذیه می کنند و باعث خارش و سوزش پوست می شوند. این کنه ها به سهولت می توانند به دیگران منتقل شوند. در دسترس بودن داروهای زیادی برای درمان شپش سر امکان پذیر است، اما باید دستورالعمل مربوط به مصرف داروها را با دقت رعایت کرد زیرا رهایی کامل از شپش ممکن است کمی دشوار باشد.

کورک یا دمل

در پوست انسان، کورک یا دمل، یکی از مشکلات پوستی رایج است که معمولاً با باکتری استافیلوکوک اورئوس ایجاد می شود. این بروز برجستگی های قرمز و دردناک می تواند پر از چرک باشد و در برخی موارد موجب ایجاد علائمی نظیر تب و احساس ناخوشی در بیمار شود. پس از یک مدت زمان، کورک به صورت طبیعی تخلیه می شود و به طور معمول نوکی زرد یا سفید دارد.

همچنین، در مورد کفگیرک، می توان گفت که این موضوع شبیه به کورک است ولی به صورت گسترده تری در پوست نفوذ می کند. کفگیرک می تواند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده و زخمی را در پوست ایجاد کند. به طور کلی، هر دو کورک و کفگیرک می توانند با استفاده از روش های درمانی مختلفی از جمله داروها و محصولات پوستی مانند ماسک و تمیزکننده پوست، مدیریت شوند.

 چندی دیگر از شایع ترین مشکلات پوستی

  • خارش پوست و انواع بیماری پوستی خارش دار

بعضی از مشکلات و اختلالات پوستی بسیار شایع هستند. این مشکلات پوستی در واقع نشانه ها و عوارضی از بیماری های پوستی دیگر نیز هستند. خارش پوست یک حس آزاردهنده است که می تواند در بخش های مختلفی از پوست و گاهی در سراسر بدن احساس شود. خارش پوست می تواند ناشی از اختلالات و بیماری های مختلفی باشد مانند کهیر، اگزما و بسیاری دیگر.

برخی از علل شایع خارش پوست عبارتند از خشکی پوست، دانه های پوستی، گزش حشرات، مصرف برخی داروها، بیماری های سیستم عصبی مانند زونا یا ام اس، بیماری های اعصاب و روان، بیماری های کلیوی، بیماری های کبدی، اختلالات تیروئید و دیابت.

  • خشکی پوست

مشکل خشکی پوست از جمله مشکلات پوستی شایعی است که علایمی همچون خارش، پوسته پوسته شدن، احساس سفتی و کشش در پوست، ترک پوستی و حتی خونریزی را به همراه دارد. این مشکل پوستی دلایل گوناگونی دارد، از جمله سرمای محیط، استحمام زیاد، گرمای شدید، محصولات پوستی یا بهداشتی ناسازگار، برخی بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت، استفاده از برخی داروها، برخی درمان های پزشکی و افزایش سن و … .

به منظور رفع خشکی پوست، روش های زیادی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد. برخی از این روش ها عبارتند از استفاده از مرطوب کننده ها و آبرسان ها، استفاده از سرم های پوستی، استفاده از آلوئه ورا، اجتناب از استفاده از محصولات بهداشتی ناسازگار با پوست، نوشیدن آب کافی و غیره.

خشکی پوست

  • پوسته پوسته شدن پوست

پوسته ریزی یا پوسته پوسته شدن، یکی از مشکلات شایع پوستی است که ممکن است نشانه های بسیاری از بیماری های پوستی دیگر را داشته باشد. این مشکل می تواند ناشی از آسیب مستقیم به پوست مانند سوختگی نوری یا عفونت باشد یا به دلیل مشکلات سیستم ایمنی یا بیماری های دیگر به وجود آید. این علائم ممکن است با خشکی پوست، بثورات و خارش همراه باشند. در صورتی که پوسته پوسته شدن به مدت زیادی ادامه داشت و با استفاده از روش های خانگی بهبود نیافت، بهتر است به دکتر پوست مراجعه کرده و مشورت کنید.

  • انواع تاول های پوستی

تاول پوستی، یکی از مشکلات پوستی است که به صورت برآمدگی پوستی پر از مایع و آبکی در اندازه های مختلف ایجاد می شود. این برآمدگی می تواند به صورت تکی یا گروهی و در هر بخشی از بدن دیده شود. برای ایجاد تاول پوستی، دلایل مختلفی وجود دارد. برخی از این دلایل شامل اصطکاک با کفش تنگ، سوختگی و یا بیماری های پوستی مانند درماتیت و بیماری پنجم هستند. بنابراین، در صورت دیدن تاول پوستی در بدن و عدم بهبود آن با روش های خانگی، بهتر است با دکتر پوست مشورت کنید.

  • انواع دانه های پوستی

تشکیل دانه های پوستی یا ظهور بثورات پوستی، می تواند نتیجه ی بیماری های پوستی متنوعی باشد که دلایل مختلفی را می تواند داشته باشد. به علاوه، مصرف برخی داروها، آلرژی، و انواع عفونت های باکتریایی، قارچی، ویروسی یا انگلی نیز می تواند بثورات پوستی را ایجاد کند. البته توضیح تمامی علل ایجاد دانه های پوستی در یک بخش کوتاه به سادگی امکان پذیر نیست. بهترین راهکار برای بررسی دانه های پوستی خارج از چراغ خانه، مراجعه به پزشک متخصص پوست است، به خصوص وقتی که دارای خارش هستند، بزرگ شده اند یا در هر نحوی تغییر کرده اند.

  • تب خال

زخم هایی با نام تب خال در اطراف دهان و لب ایجاد می شوند که از عامل ویروسی به نام ویروس سیمپلکس اچ ناشی می شوند. این ویروس به راحتی از فرد به فرد قابل انتقال است و از راه بوسیدن یا استفاده از وسایل مشترک قابل انتقال است. علاوه بر این، زخم ها معمولاً با سوزش و خارش در اطراف دهان آغاز می شوند و دارای شکل تاولی و دردناک هستند که داخل آن با مایعی پر است. در صورت عدم درمان، عفونت تب خال ممکن است به سایر قسمت های صورت و بدن گسترش یابد.

به طور کلی، تب خال ها بعد از مدت 7 تا 10 روز بدون درمان خودبخود از بین می روند، اما با استفاده از کرم های ضدویروسی می توان به کاهش علائم شما کمک کرد و بهبودی را سریع تر کرد.

  • زرد زخم

یک نوع عفونت باکتریایی با نام زرد زخم موجب ایجاد زخم و تاول می شود و دو نوع آن وجود دارد: زرد زخم تاولی که به شکل تاول های بزرگ روی بدن ظاهر می شوند و زرد زخم غیر تاولی که روی بینی و دهان به وجود می آیند.

معمولاً باکتری استافیلوکوک (Staph) باعث بروز این بیماری می شود، اما در برخی موارد باکتری استرپتوکوک (Strep) نیز می تواند باشد. این باکتری ها با ورود به زخم و شکاف های پوستی، این بیماری را ایجاد می کنند. زرد زخم در کودکان بیشتر شایع است، اما می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد. در ابتدا، زخم ها قرمزرنگ هستند و پس از باز شدن زخم، به شکل پوسته زرد متمایل به رنگ قهوه ای ظاهر می شوند.

عفونت احتمالاً طی سه هفته به طور خودبخودی بهبود پیدا می کند، اما استفاده از کرم ها و قرص های آنتی بیوتیک می تواند به درمان سریع تر و موثرتر کمک کند.

  • خارش

تجربه خارش می تواند در هر نقطه ای از بدن اتفاق بیفتد. این عارضه ممکن است خفیف و کوتاه مدت باشد، اما بعضی اوقات می تواند خیلی شدید و خسته کننده باشد. به طور معمول، خارش پوست نشانه ای از مشکل خاصی نیست، اما ممکن است به علت آبله مرغان، خشکی پوست، حساسیت به داروها و غذا، عفونت های انگلی و فشارهای عصبی رخ دهد.

به طور معمول، خارش پوست نشانه ای از مشکل خاصی نیست، اما ممکن است به علت آبله مرغان، خشکی پوست، حساسیت به داروها و غذا، عفونت های انگلی و فشارهای عصبی رخ دهد.

برای بهبود و کاهش خارش پوست می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. لمس یا خاراندن منطقه خارش نکنید و به جای آن نوازش یا ضربه زدن کنید.
  2. کمپرس سرد روی محل خارش قرار دهید.
  3. حمام با آب گرم یا سرد بگیرید.
  4. از محصولات بهداشتی بدون عطر استفاده کنید.
  5. پوشیدن لباس های پشمی را اجتناب کنید.
  6. از مرطوب کننده، آنتی هیستامین، کرم استروئیدی و یا داروی مناسب به علت ایجادکننده خارش استفاده کنید.
  • عفونت قارچی کرم حلقوی

عفونت قارچی که با نام کرم حلقوی شناخته می شود، باعث ظهور یک حلقه قرمز یا قهوه ای متمایل به زرد بر روی پوست می شود. این لکه قرمز ممکن است خشک، متورم و به همراه خارش باشد و در تقریباً هر جای بدن ظاهر می شود. با این حال، در سر و دست و پاها شیوع بیشتری دارد. برای درمان این عارضه، کرم های پودر و یا قرص های ضد قارچ معمولا به کار می روند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات کاملی در رابطه با شایع ترین بیماری های پوستی، انواع مختلف آن، علائم آنها و روش های درمان این بیماری ها داده باشیم. چنانچه اگر به دنبال رزرو وقت و نوبت از پزشکان و متخصصان در این زمینه هستید، با پشتیبانان ما در کاژین ایران در ارتباط باشید تا در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما باشند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم که چنانچه اگر به دنبال مطالب مشابه و تکمیلی در این زمینه هستید، به صفحات پیری پوست صورت چیست و رفع لکه های صورت مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *